




Tory - zespół kolei wąskotorowej
![]()
| ||||||||||||
E 22º14'43.75" Pierwszym właścicielem było Małopolskie Towarzystwo SA we Lwowie, a po pierwszej wojnie światowej kolej przejęła PKP. Z dniem 01.08.1925 r. Przeworską Kolej Wąskotorową przejmuje prywatny zarząd jako kolej lokalną Przeworsk-Dynów. W marcu 1945 przekazana zostaje pod przymusowy zarząd państwowy, a od 06.10.1947 włączona do sieci PKP i podporządkowana DOKP Kraków. 01.01.1957 r. linia Przeworsk-Dynów przekazana zostaje DOKP Lublin, w granicach której znajduje się szereg kolei wąskotorowych. Linia kolei bierze początek na styku z koleją normalnotorową w Przeworsku i przebiega piękną doliną rzeki Mleczki przecinając ją w trzech miejscach oraz Pogórza Dynowskiego do malowniczej doliny Sanu. Ziemia Przeworska z Pogórzem Dynowskim połączona jest tunelem o długości 602 m, znajdującym się pod 30 m warstwą ziemi. W okresie historii kolej napotykały różne kataklizmy, a do najważniejszych z nich należała ciężka i śnieżna zima 1929-30, kiedy to trzykrotnie została zasypana śniegiem cała linia i po trzykroć odśnieżona. Poniesione z tego tytułu koszty wynosiły w tym czasie 50.000 zł czyli 4.000 $. W 1987 roku ogromne spustoszenie poczyniła niespotkana od stuleci powódź, która dosłownie zmyła z powierzchni 500 mb. toru oraz zabrała 20 tonowe przęsło mostu na 25 kilometrze na odległości 50 m co spowodowało ponad miesięczną przerwę w funkcjonowaniu kolei. W 1991 r. Przeworska Kolej Dojazdowa została wpisana do rejestru zabytków województwa przemyskiego. Pozostałe obiekty zespołu: Most | Tunel | Urządzenia techniczne bocznicy, zwrotnice |
![]() |
|
